dijous, 31 de març del 2011

Dimecres 30 de març: Llenguatges expressius a l'Ed. Infantil. A càrrec de Roser Gómez i Mercè Blanch

La Roser Gómez ens explica la inquietud d'uns alumnes seus d'E. I. per recollir i  col·leccionar embolcalls de tota mena i com això li fa pensar en proposar-los d'utilitzar-los com a material creatiu.
Per això els presenta l'artista alemany Kurt Schwitters i la seva idea d'utilitzar els papers de rebuig per crear les seves propostes artístiques. Ens el presenta també a nosaltres i ens proposa de fer un collage amb tots els papers que hem anat recollin cadascú al llarg d'aquests dies. Ens comenta que anem pensant en el títol que li posarem.














Seguidament els expliquem a la resta de companys i companyes.























La Roser ens ensenya una presentació de la feina feta amb els seus alumnes:

-Presentació de l'artista amb la seva foto.
-Obsevació i comentari de les obres i tot el que hi descobreixen els nens i nenes: lletres, colors, formes, paraules...
-Munten la paradeta de papers en diverses safates.
-Els nens i nenes parlen del que recorden quan recuperen els papers (la galeta era boníssima, aquest caramel me'l va donar l'àvia...)
-També demana als petits que hi posin títol.
-De cop i volta descobreixen que els collages fan olor. Comencen a parlar sobre què i busquen un títol per a tots els collages: L'olor dolça dels records.

Ens covida a descobrir també aquests artistes per treballar el collage a l'aula:
-Arman (objectes de tota mena)
-Rauschenberg (pintures, objectes, material fotogràfic)
-Mimo Roteta (cartells estripats)

La Roser, per acabar, ens regala dues reflexions de dos teòrics de l'art:

"L'art ens recorda que l'acte d'observar intensament, d'obrir la sensibilitat a l'entorn, produeix una recompensa qualitativa en el procés de viure" Elliot W. Eisner

"L'art no és una illa, serveix per entendre el món. Els seus principis s'apliquen a tots els camps del coneixement. Són un mitjà per entendre el món a través de les imatges" Rudolf Arnheim




Engeguem la segona part de la sessió i la Mercè Blanch ens parla del Racó del petit cinema que fa amb els nens i nenes a la seva escola.
Els passos:
-El primer dia parlesn de la càmera, el trípode, la cura amb què cal tractar-los ...
-Comencen la pràctica: fer un retrat d'un company/a per parelles.
-A partir d'una foto que els dóna la mestra han de buscar el mateix racó a l'escola i retratar-lo.
-Construeixen una càmera amb un bric i aprenen a mirar pel forat i parlar del que passa i del que hi veuen tot jugant a veig, veig...
-Aprenen els punts de vista i com canvia la visió del mateix objecte.
-La bellesa de les fotos borroses, no totes estan malament.
-treballen el color de l'escola i ho fan a partir de visionar l'obra de diversos fotògrafs.
-busquen els colors de l'escola, els retraten i en parlen.

Ens proposa sortir a buscar colors, retratar-los i ens dóna eines per fer el muntatge:
-Movie maker
-Adobe Premier
-Studio Plus (el més manejable ens diu la Mercè)

Ens recalca la importància d'obrir carpetes i endreçar bé totes les fotos abans de fer el muntatge així com una altra amb les fotos comprimides.

Ens explica que amb la col·laboració dels alumnes de 4t també fan animació mitjançant la tècnica Stopmotion.
En visionem algunes creacions i la Mercè ens explica que els sons són trets del web del Ministerio.

Veiem les fotos que hem fet amb la dissort que el canó no funciona bé i hi ha algun color que no el reprodueix. La Mercè s'ofereix a fer un muntatge i penjar-lo al bloc. :-)

Ens comenta que el mateix exercici de cacera de colors el podem fer amb formes, amb textures, etc. I també amb pel·lícules, filmant petits fragments de segons en lloc de fotografiar, com va fer el fotògraf Mekas a Nova York.


"L'art és un aliat fantàstic " és la conclusió a la que arribem després de l'estona de conversa final en la que hem reflexionat sobre com els artistes ens serveixen per engegar converses d'aula que acaben derivant en un munt d'idees i projectes proposats pels mateixos nens i nenes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada