divendres, 3 de febrer del 2012

1ª sessió-1 de febrer de 2012. L'espai: el ple i el buit

Ens trobem a la Casa de la Convalescència, tot i les amenaces de fred i neu, amb molta il·lusió i ganes de compartir experiències, aprendre i reflexionar sobre el paper que ha de jugar fet artístic a l'escola. Som aproximadament una trentena de mestres. Engeguem amb una presentació de cadascú de nosaltres i del programa del curs.
Seguidament visionem una presentació que ens fa pensar en tots els aspectes que ens permeten treballar el concepte del volum a l'escola.

A continuació es fa la proposta creativa:

Treballarem en grups de 5 persones i haurem de reflexionar sobre l'espai, el buit i el ple. El material del qual disposem és:

  • palletes per a refresc
  • cinta adhesiva
  • tisores
Ens imaginem que som artistes contemporanis molt capficats en la idea del ple i el buit. Aleshores hem de resoldre-ho amb una proposta creativa que faci reflexionar l'observador sobre si l'espai és buit o, en realitat, és ple de buit. No cal dir que la qüestió provoca una certa sorpresa en les participants al curs, però un cop superada s'engega un debat força interessant a cada taula de treball.

Les propostes resultants són:
 "Geometria elèctrica"

 "Canvis"

 "Canyes plenes"

 "Naufragi"/"Crisi"/"Tsunami"

 "Criadero de vacío" / "Fugint del buit" / "Embolic" / " Pengim-penjam"


Cada grup fa una explicació sobre el seu plantejament i el desenvolupament de l'elaboració de la peça. Coincidim en que els materials ens poden condicionar l'obra ja que nosaltres podem partir d'una idea prèvia però potser va canviant a mesura que experimentem amb els materials que estem utilitzant.

Com a conclusió final d'aquesta activitat diem que la mateixa proposta inicial ja ens havia provocat un buit però que l'hem omplert amb una resposta creativa.



La següent proposta creativa s'inspira en els llibres de pop-up, en aquest cas de l'autor David Carter, que ens conviden a passar del pla del paper al volum de la construcció. 
Per grups ens posem a treballar i elaborem les diverses construccions, totes elles amb paper blanc amb la finalitat de donar-los color d'una manera especial: mitjançant la projecció de llum de colors !!! (utilitzem llanternes amb paper de cel·lofana de color)
































Acabem la sessió dedicant una petita estona a la reflexió. Ens aturem per pensar entre tots què hem après avui ? És el que s'anomena metacognició.
Aquí hi ha les respostes resultants:

Què hem après ?
  • que també del buit es pot construir.
  • una manera nova de crear espais.
  • a interaccionar amb els mateials i les persones.
  • a valorar els diferents punts de vista de les diferents persones.
  • a valorar el procés de producció i no només el resultat final.
  • a que els resultats poden ser positius per a tothom i no necessariament n'hi ha d'haver uns que estiguin bé mentre que d'altres malament. Cadascú ho ha fet a la seva manera.
  • a fer autocrítica.
  • a deixar-se portar pel mateix procés.
  • a acceptar les propostes dels altres.
  • a que tothom pot fer art, tothom pot expressar-se mitjançant els llenguatges artístics.
Concloem que li hem perdut una mica la "por" a l'art i ens acomiadem amb alegria i contents d'haver fet, tots plegats, una bona feina !

                                                                                          Dimas Fàbregas Gomis







1 comentari:

  1. Hola Dimas. M'agradaria que poguessis penjar la presentació que ens vas passar el primer dia, amb tots els autors i les seves obres.
    Gràcies.
    Núria

    ResponElimina